„Emlékhelyek” – Ady Endre nyomában Érmindszent – Szilágylompért – Zilah – Nagyvárad útvonalon

2015. 10. 28. • Beszámolók • Megtekintések: 3573

2015 októberének első hétvégéjén (október 2-3.) iskolánk III. O, IV.O, V.O, 1. osztályai tanulmányi kiránduláson vettek részt Érmindszent – Szilágylompért – Zilah – Nagyvárad – Nagyszalonta útvonalon Ady Endre és Arany János nyomában.

A tanulmányi kirándulás útiköltségének egy részét a Rákóczi Szövetség Diákutaztatási Programja biztosította. A Rákóczi Szövetség 2015 őszén a Diákutaztatási Program március 15-i, június 4-i és október 23-i pályázatain túl ugyanis egy újabb lehetőséget kínált az ifjúsági szervezettel rendelkező Kárpát-medencei magyar iskolák számára. Az „Emlékhelyek” Diákutaztatási program lehetőséget biztosított az ifjúsági szervezetek számára, hogy szeptember-október folyamán egy diákcsoporttal elutazzanak a Kárpát-medence egy másik országába, hogy megismerjék a választott régió magyar emlékeit, történelmi nevezetességeit.21

Pénteken, reggel 6 órakor indultunk útnak, s 11 óra után léptük át a határt. Az első város, melyet érintettünk és utunk szempontjából jelentéssel is bírt, Nagykároly volt. Nagykárolyon áthaladva felelevenítettük a várossal kapcsolatos ismereteinket. Kirándulásunk első megállója Érmindszent volt, Ady Endre szülőfaluja, amit ma Adyfalvának neveznek. Megtekintettük Ady Endre szülőházát, ami jelenleg emlékmúzeum. Következő állomásunk Szilágylompért volt, az Ady ősök faluja. Ady Endre nagyszülei – Ady Dániel és Visky Julianna – még itt éltek, házuk a református templommal szemben állt. A házat a nagyszülők halála után lebontották, helyén ma a falu általános iskolája áll, mely Ady Endre nevét viseli. Ady emlékét őrzi továbbá a református templom és lelkészlak udvarán álló Ady Endre mellszobor is. Megcsodáltuk az 1777-ben épült templom kazettás mennyezetét, mely azóta is őrzi eredeti szépségét.

Harmadik állomásunk Zilah volt, a zilahi Wesselényi Miklós Református Kollégium, ahol Bara Lajos igazgató úr és az aligazgató úr fogadta csoportunkat. A megvendégelést követően megismerkedtünk az iskola épületével, majd Zilah városával. Elsétáltunk Ady Endre egykori iskolájához, melyben jelenleg egy állami fenntartású szakközépiskola működik. Az iskola előtt megtekintettük a költő szobrát, majd átsétáltunk az út túloldalára, ahol báró Wesselényi Miklós, „az árvízi hajós” szobrát tekintettük meg. Zilah nagyon hangulatos kisváros, nagyon sajnáltuk, hogy nem tölthettünk több időt a városban és az iskolában.

Este 8 óra körül érkeztünk meg Nagyváradra, ahol Zsíros Anikó, a Lorántffy Zsuzsanna Református 20Gimnázium igazgatónője már várt ránk. Megvacsoráztunk, berendezkedtünk szállásunkon, majd esti sétára indultunk, mert úgy hallottuk, hogy Nagyváradot este is meg kell nézni. Nem csalódtunk. Bár fárasztó volt az egész napos utazás, a séta nagyon kellemes volt. A Fő téren megcsodáltuk Szent László király híres lovas szobrát, és felfedeztük a Holnaposok szoborcsoportját, ami kedvencünkké vált, hiszen az este folyamán, de még másnap is rengeteg fénykép született Ady Endre és Juhász Gyula társaságában. Megnéztük az Állami Színház épületét és a híres EMKE kávézó épületét, ahol megalakult a Holnap Irodalmi Társaság, s ahol Ady Endre nagyon szeretett időt tölteni.

Másnap, szombat reggel, városnéző körútra indultunk. A séta során számos gyönyörű, bár épp felújítás alatt álló szecessziós épületet láthattunk. Megnéztük a híres kanonoksort, a várat, majd meglátogattuk az Ady Endre Múzeumot, melynek kiállítási anyaga összefoglalta mindazt, amit Ady Endrével kapcsolatosan a két nap alatt megnéztünk, elmondtunk. A múzeum abban a Müller-kávézóban kapott helyet, melyet Ady szintén szeretett látogatni.

Szombaton kis kitérővel ellátogattunk Nagyszalontára, Arany János szülőfalujába, ahol megnéztük a híres Csonkatornyot, mely jelenleg egy Arany János életútját bemutató kiállításnak ad otthont.

A kirándulás nagyon jól sikerült, élményekkel és ismertekkel gazdagodva tértünk haza.